Saturday 9 November 2019

Pembentangan Dalam Kumpulan


Pendidikan pada hari ini telah mengalami perubahan disebabkan oleh kehendak peredaran zaman. Jika pada suatu masa dahulu, sesuatu ilmu itu disampaikan melalui kaedah chalk and talk sahaja, namun pada hari ini kaedah tersebut dilihat sebagai kurang berkesan dan kurang releven lagi kerana generasi pada hari ini akan cepat bosan dan mudah tertidur ketika di dalam kelas.

Pendidikan pada hari ini memerlukan sesorang pendidik untuk bertindak lebih kepada sebagai fasilitator di dalam kelas yang akan menggerakkan aktiviti pembelajaran supaya pelajar dapat belajar secara dinamik dan menyeronokkan. Setiap yang bergelar sebagai guru perlu lebih kreatif dan mempelbagaikan kaedah pengajaran di dalam kelas bagi memastikan pelajar berjaya menguasai topik dengan lebih baik dan menjadikan pelajar lebih bersemangat untuk belajar.

            Salah satu daripada daripada rakan karib kepada para pendidik di dalam kelas adalah teknologi. Jadi dalam entri ini saya ingin berkongsi tentang salah satu daripada bantuan teknologi di dalam kelas yang boleh diaplikasi oleh ustaz dan ustazah di luar sana yang mungkin sedang mencari idea untuk aktiviti di dalam kelas bersama pelajar.

             Bagi subjek Pendidikan Islam, saya akan membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil yang terdiri daripada 2 - 3 orang ahli. Setiap kumpulan akan diberikan satu topik daripada bahagian sirah dan tokoh. Setiap kumpulan perlu menyediakan slide untuk digunakan ketika membuat pembentangan di hadapan kelas. Pelajar-pelajar juga perlu mencari gambar-gambar atau video yang berkaitan dengan topik yang dirasakan sesuai untuk ditayang ketika pembentangan bagi menarik minat pelajar-pelajar lain ketika mendengar pembentangan daripada mereka.




                                               
Contoh slide menarik yang disediakan oleh pelajar


            Pelajar diberikan kebebasan untuk menggunakan mana-mana aplikasi atau software yang sesuai dalam penyediaan slide. Selain daripada penggunaan Microsoft Power Point, pelajar-pelajar juga turut menggunakan canva, prezi dan sebagainya untuk menyediakan slide pembentangan mereka.



Sesi pembentangan oleh pelajar


            Saya memilih kaedah ini dalam pengajaran bukan sahaja untuk menjadikan suasana yang lebih ceria di dalam kelas, bahkan kaedah ini juga boleh merangsang kreativiti kerana kita memberikan kebebasan yang sepenuhnya kepada pelajar untuk menyediakan slide mereka sendiri. Selain itu, kaedah ini juga mampu meningkatkan kemahiran komunikasi serta kemahiran pelajar menggunakan komputer dan gadget bagi memastikan mereka tidak ketinggalan dengan kehendak pada zaman mereka yang memerlukan seorang pelajar yang berkemahiran dan bersifat holistik.





            Meskipun begitu, pembelajaran dengan kaedah ini boleh jadi membosankan  sekiranya pelajar tidak membuat persiapan yang secukupnya untuk bercakap di hadapan kelas dan gagal menyediakan slide yang menarik. Guru perlulah bertindak lebih bijak untuk mengawal situasi tersebut bagi mengelakkan ramai pelajar tertidur di dalam kelas.

            Semoga entri ini bermanfaat untuk para guru terutamanya para ustaz dan ustazah bagi menjadikan subjek Pendidikan Islam sebagai subjek yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh pelajar-pelajar kita. Selamat mencuba.

5 comments:

  1. mesti budak-budak suka pendekatan macam ni kan...

    ReplyDelete
  2. Terbaik bro.saya sokong sangat pembelajar ini pada abad ini.untuk menarik minat pelajar terbaik bro cigku.

    ReplyDelete
  3. setakat ni pelajar saya hanya tahu menggunakan powerpoint saja, lepas ni boleh la saya meminta mereka mencuba prezi dan canva plak.

    ReplyDelete