Pendidikan
pada hari ini telah mengalami perubahan disebabkan oleh kehendak peredaran
zaman. Jika pada suatu masa dahulu, sesuatu ilmu itu disampaikan melalui kaedah
chalk and talk sahaja, namun pada hari ini kaedah tersebut dilihat
sebagai kurang berkesan dan kurang releven lagi kerana generasi pada hari ini
akan cepat bosan dan mudah tertidur ketika di dalam kelas.
Pendidikan
pada hari ini memerlukan sesorang pendidik untuk bertindak lebih kepada sebagai
fasilitator di dalam kelas yang akan menggerakkan aktiviti pembelajaran supaya
pelajar dapat belajar secara dinamik dan menyeronokkan. Setiap yang bergelar
sebagai guru perlu lebih kreatif dan mempelbagaikan kaedah pengajaran di dalam
kelas bagi memastikan pelajar berjaya menguasai topik dengan lebih baik dan menjadikan
pelajar lebih bersemangat untuk belajar.
Salah satu daripada daripada rakan
karib kepada para pendidik di dalam kelas adalah teknologi. Jadi dalam
entri ini saya ingin berkongsi tentang salah satu daripada bantuan teknologi di
dalam kelas yang boleh diaplikasi oleh ustaz dan ustazah di luar sana yang
mungkin sedang mencari idea untuk aktiviti di dalam kelas bersama pelajar.
Bagi subjek Pendidikan Islam, saya akan
membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil yang terdiri daripada 2 - 3 orang ahli. Setiap kumpulan akan
diberikan satu topik daripada bahagian sirah dan tokoh. Setiap kumpulan perlu
menyediakan slide untuk digunakan ketika membuat pembentangan di hadapan kelas.
Pelajar-pelajar juga perlu mencari gambar-gambar atau video yang berkaitan
dengan topik yang dirasakan sesuai untuk ditayang ketika pembentangan bagi
menarik minat pelajar-pelajar lain ketika mendengar pembentangan daripada
mereka.
Contoh slide menarik yang disediakan oleh pelajar
Pelajar diberikan kebebasan untuk
menggunakan mana-mana aplikasi atau software yang sesuai dalam penyediaan
slide. Selain daripada penggunaan Microsoft Power Point, pelajar-pelajar
juga turut menggunakan canva, prezi dan sebagainya untuk
menyediakan slide pembentangan mereka.
Sesi pembentangan oleh pelajar
Saya memilih kaedah ini dalam
pengajaran bukan sahaja untuk menjadikan suasana yang lebih ceria di dalam kelas,
bahkan kaedah ini juga boleh merangsang kreativiti kerana kita memberikan
kebebasan yang sepenuhnya kepada pelajar untuk menyediakan slide mereka
sendiri. Selain itu, kaedah ini juga mampu meningkatkan kemahiran komunikasi serta
kemahiran pelajar menggunakan komputer dan gadget bagi memastikan mereka
tidak ketinggalan dengan kehendak pada zaman mereka yang memerlukan seorang
pelajar yang berkemahiran dan bersifat holistik.
Meskipun begitu, pembelajaran dengan
kaedah ini boleh jadi membosankan
sekiranya pelajar tidak membuat persiapan yang secukupnya untuk bercakap
di hadapan kelas dan gagal menyediakan slide yang menarik. Guru perlulah
bertindak lebih bijak untuk mengawal situasi tersebut bagi mengelakkan ramai
pelajar tertidur di dalam kelas.
Semoga entri ini bermanfaat untuk
para guru terutamanya para ustaz dan ustazah bagi menjadikan subjek Pendidikan
Islam sebagai subjek yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh pelajar-pelajar kita.
Selamat mencuba.
Terbaik
ReplyDeleteTerbaikk ustaz
ReplyDeletemesti budak-budak suka pendekatan macam ni kan...
ReplyDeleteTerbaik bro.saya sokong sangat pembelajar ini pada abad ini.untuk menarik minat pelajar terbaik bro cigku.
ReplyDeletesetakat ni pelajar saya hanya tahu menggunakan powerpoint saja, lepas ni boleh la saya meminta mereka mencuba prezi dan canva plak.
ReplyDelete